De eerste week - Reisverslag uit Zhangzhou, China van Ryan Berghuis - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Zhangzhou, China van Ryan Berghuis - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Ryan Berghuis

Blijf op de hoogte en volg Ryan

19 September 2014 | China, Zhangzhou

De eerst week in China was al een hele indrukwekkende week om mijn stage mee te beginnen. Na zaterdag een beetje bij gekomen te zijn, zijn we zondag ochtend met de motor naar Dongshan gereden. Dit was een tocht van een kleine 4 uur door de binnenlanden van China. Het was een hele mooie en indrukwekkende tocht langs allemaal kleine steden, dorpjes en Bergen met vaak een prachtig uitzicht. Eenmaal aangekomen in Dongshan hebben we een hotelkamer geboekt en zijn we meteen naar het strand gegaan. Het was een prachtig langgerekt stand waar de lokale bevolking zat te relaxen en te vissen. Aan het einde van de dag zijn we naar een visrestaurant aan het strand gegaan om wat te eten. Het rare is dat je daar je eigen levende vis kan uitzoeken en dan bereiden ze het direct voor je. Dus verser kan je het niet krijgen. Normaal lust ik geen enkele vorm van vis behalve vissticks maar hier was het echt lekker. Ik heb schelpjes, oesters, rode poon, en nog een paar onbekende vissen gegeten. Na het eten hebben we nog wat gedronken op het strand met een mooie zonsondergang als uitzicht. De volgende dag zijn we weer nog even naar het strand gegaan en vervolgens weer een kleine 4 uur op de motor naar terug naar huis gegaan. Het was echt een mooie ervaring om zo kennis te maken met het echte lokale Chinese land. Maar na 8 uur op een gammele motor te hebben gereden heb ik uiteindelijk toch maar nieuwe motor gekocht.

Aangezien maandag een nationale feestdag was hoefde ik dinsdag pas te beginnen aan men officiële eerste werkdag. Dus het was een lekker kort weekje. De eerste werkdag was ook heel leuk. Ik werd meteen aan het werk gezet en moest interviews regelen met de managers van het bedrijf om een duidelijk overzicht van Huisman te krijgen. De rest van de week heb ik vooral veel Interviews gedaan, meetings bijgewoond en aan mijn Plan van Aanpak gewerkt. S ‘avonds gingen we bijna altijd uiteten bij lokale restaurantjes waar je de naam niet eens kan uitspreken. Daarom hebben de stagiairs hier maar Nederlandse namen voor verzonnen. Zo heb je ‘’de schuifdeuren’’ dit is een restaurant met schuifdeuren waar je vooral noedels en zoetzure vlees kan eten. Wat voor vlees het is weet niemand. Maar dat is ook maar goed ook denk ik. Verder heb je nog de japanner, de KFC (wat een soort kippenrestaurant is), bautse dautse (een dumpling restaurant), en nog een paar andere kleine restaurants. Dus je kan hier redelijk goed afwisselen van eten. Na het eten gingen we vaak ergens wat drinken of een aflevering van ‘’Breaking Bad kijken’’.

Op woensdag zijn we naar Xiamen gegaan omdat Erny (een andere stagiair) jarig was. Daar hebben we lekker pizza gegeten en zijn we daarna naar een Zuid-Afrikaanse bier bar geweest. Daar kon je eigengemaakte bier van de Zuid-Afrikaanse eigenaar drinken. Daar hadden we diepgaande gesprekken met de barman over de slavernij en de conclusie was dat wij Nederlanders vroeger gewoon een kut volk waren. Maar dat is algemeen bekend. Op vrijdag leerde ik het echte China kennen door naar Karaokebar te gaan. Daar kreeg je een eigen privékamertje waar je met je zen allen lekker kon karaoke. Gelukkig was er genoeg bier om het valse zingen een beetje doen vergeten. Maar achteraf gezien was het wel een harstikke gezellige avond.

Helaas moest ik de volgende dag al vroeg op om met de logistieke afdeling op teambuilding uitje te gaan naar Chaozhou, dit was ruim 230 kilometer reiden. Daar aangekomen kwam ik erachter dat ik de enige Europeaan was van de afdeling en dat iedereen zijn vrouw en kinderen had meegenomen. Daar gingen we lunchen!!. Dit was de ergste lunch van me leven, we gingen een soort van fonduen alleen dan met kokend water. Daar werd allemaal vlees in gedonderd. Het was op zich best lekker. Totdat ik hoorde wat ik at. Het vlees was van een soort van maagwand van een rund met daarbij gehaktballen gevuld met alle resten van de rund. En daarmee bedoelden ze dus echt alle resten van een rund!!.

Na de lunch gingen we de stad in om een tempel, een eeuwen oude brug en een oude stad te bekijken. Ik moet zeggen het was wel heel mooi om te zien. Het rare was wel dat ik bijna de enige westerling was in die grote miljoenenstad. Heel vele mensen wouden met me op de foto en zelfs kinderen wouden me aanraken omdat ze nog nooit een westerling hadden gezien. Het was wel een rare ervaring. Vervolgens gingen we op verschillende plekken lokaal eten proeven. Zo heb ik een soort gefrituurde omelet gevuld met oesters gegeten en weer allemaal rare soorten vlees en vis. Dit had ik beter niet kunnen doen want aangekomen op de hotelkamer kreeg ik ontzettend last van me maag. Het gevolg was dat ik de hele nacht wakker was en de volgende ochtend niet mee kon doen aan de rest van het programma. Maar aan het eind van de dag moest ik toch uiteindelijk nog 230 kilometer naar huis reiden. Gelukkig was er een apotheek in de buurt en kon ik allemaal medicijnen kopen die me maag helemaal plat legde. Eenmaal aangekomen terug bij het appartement ben ik men bed in gegaan hopend dat het de volgende dag beter zou worden.

Dit was mijn eerste weekje in China. Ik hoop dat jullie het allemaal een beetje hebben kunnen volgen, want eigenlijk heb ik simpelweg gewoon te veel meegemaakt waardoor ik de helft alweer vergeten ben.

  • 19 September 2014 - 12:36

    Kathy Berghuis :

    weer een leuk stukje heb het met plezier gelezen xxx

  • 19 September 2014 - 17:39

    Judith Montell:

    Prachtig Ryan! Zoals je moeder schrijft - ik heb het met plezier gelezen, maar ik kreeg buikpijn toen ik las wat jij gegeten hebt! Heb het vertaalt voor Ingvar en hij moest lachen! Heel veel succes!!!

  • 19 September 2014 - 19:35

    Gert Berghuis:

    Ryan,

    En het wordt nog leuker als je zelf op stap gaat in de stad. Lees met veel plezier je wetenswaardigheden. Succes.

    Groeten Gert

  • 19 September 2014 - 20:37

    Jacqueline:

    Hoi rayn
    Het was een korte interessante 1e werkweek waar in je de Chinese fondue niet lekker vond,
    Maar als ik het goed begrijp kom jij in december terug en ben je een volleerd eter in vis,
    Leuk om op deze manier moge meegenieten (zie het haast voor mij

  • 19 September 2014 - 20:46

    Jan Buurman:

    Als ik het zo hoor kan je beter vis eten want al hoe wel het vlees daar is als de frikandel hier. Maar goed om te horen dat je toch je draai daar kan vinden, doe je voorzichtig op je motor? Hopelijk niet te veel feesten meer kan je ook vast aan een Chinese werk week wennen heel veel sterkte en doe voorzichtig Gr. Jan

    P.s.leuk die verslagen we zien er naar uit

  • 20 September 2014 - 19:23

    Jolanda:

    hoi Ryan, wat weet je me te vermaken je schrijft nu voor de 2e x en werkelijk bij sommige gebeurtenissen moet ik echt even lachen, zie het bijna voor me. Kijk uit naar je volgende verslagje. Kijk maar uit met al het eten, het blijven chinezen, appart volk, onze magen zijn daar niet zo op gebouwt, gelukkig heb je nu medicijnen om het weer in rust te brengen zodat je niet te lang uitgeschakeld hoeft te zijn. Ik lees graag van heel veel liefs uit Apeldoorn van ons allemaal

  • 20 September 2014 - 19:46

    Geertje,g:

    Hoi Ryan,
    Wat een mooi verslag en wat maak je veel mee,ik leer op mijn oudere leeftijd nog veel van jou, en wat je alle maal eet, het lijkt me wel lekker, (niet alles) natuurlijk.
    Erg mooi verslag,
    Ik geniet er van.
    veel succes verder
    Gr'.Geertje

  • 22 September 2014 - 08:03

    Karen:

    Lieve neef,
    Ik had nooit gedacht dat je zoveel vis ging eten, kunnen we met kerst op het menu zetten. Je zal zien dat je het vlees steeds meer laat liggen in China, voor je het weet eet je hun specialiteit hond.
    Leuk om te horen dat je zoveel aandacht en bekijks krijgt als westerling.
    We missen je wel, want woensdag komt de familie gezellig bij ons eten voor Jill haar verjaardag en daar ontbreken je vader en jij bij. We zullen ook een glas op jullie heffen.
    Doe voorzichtig kanjer en zie uit naar je volgende verslag.
    Liefs je tante.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Zhangzhou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 December 2014

Bezoek van mijn ouders!!

06 Oktober 2014

Trip naar Beijing deel 2

06 Oktober 2014

Trip naar Beijing deel 1

29 September 2014

Het normale leven

19 September 2014

De eerste week
Ryan

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 6926

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: